Animation

Animatie is een kunstvorm die tegenwoordig steeds vaker wordt gebruikt op Social Media en televisie. De bewegende beelden vertellen een verhaal of leggen dingen uit, maar voor mij betekent animatie zo veel meer. Voor mij is animatie een vorm om jezelf te zijn, een verhaal te vertellen op een manier die op geen enkele andere manier kan. Animatie voelt voor mij als magie, een gevoel, die er voor zorgt dat je meer wilt.

Ook al ben ik nog vrij nieuw in het concept van animatie, ik vind dat ik al ontzettend veel heb geleerd. Zo weet ik dat voor grotere animaties een storyboard ontzettend handig kan zijn en ik snap hoe beweging geen rechte motie is, maar iets dat een begin en een einde heeft. Ik leer elke keer weer iets nieuws, een hoop uit de video's van anderen. Zelfs Disney films kunnen me dingen leren die ik in mijn jeugd nooit had opgemerkt.

Hier zijn wat gave creators die mij inspireren:

Asha Phaedra

Skailla

GiingerSnaps

wingedwolf94

SAD-ist

Jaiden Animations

Vivziepop

-岂几Kai-



My animations







Toen ik besefte dat ik animaties wilde gaan maken om anderen te vermaken, een verhaal te vertellen en mijn ideeën met de wereld te delen, maakte ik een YouTube kanaal met de naam JU$ICK. Ik post er nog niet zo veel op, maar ik wil later wel als ik goede animaties maak, echt verder met dit kanaal.

Progress

Storyboard

Mijn manier van storyboarden vind ik zelf heel grappig, want meestal is mijn storyboard gewoon de eerste schetsfase. Van te voren heb ik in mijn hoofd wat ik wil dat er gebeurt of heb ik het uitgeschreven (meestal op muziek). Wanneer ik deze schetsen in mijn bewerking controleer kan ik meteen zien of het werkt of niet. Sommige vinden het geen storyboard, maar ik denk dat een eerste, ruwe schets voor mij het beste werkt. 
Na het storyboarden (dat dankzij de eerste schetsen en in elkaar zetten vaak het langst duurt) werk ik vaak een betere schets uit, iets dat beter is, maar nog niet perfect hoeft te zijn. Dit duurt vaak minder lang en zou in theorie over geslagen kunnen worden, maar ik vind het te belangrijk om niet te doen. Door de tweede schets wordt alles een stuk duidelijker voor de uiteindelijk line-art.

Storyboards uit verschillende (on-af) werken


Tweede schetsen

Lineart and color

Dan kan ik beginnen aan de line-art, persoonlijk één van de leukste dingen van animatie. Al een aantal jaar geleden kocht ik een drawpad om te tekenen op mijn PC en deze komt hierbij goed te pas, omdat hij touch-gevoelig is. Ik kan hem instellen zoals ik wil, maar soms laat ik het wel eens gaan en krijg ik hele grappige lijnen. In animatie speel ik iets minder mee dan met digital art, maar ik vind het nog steeds heerlijk om lijnen rond te trekken alsof mijn drawpen een toverstaf is.
Na de line-art is het eindelijk tijd voor het inkleuren. Vaak doe ik dit lekker makkelijk door een selectie tool alles binnen de lijnen te laten selecteren en dan dump ik gewoon de base-color in. Als ik eerlijk ben, toen ik dit nog niet deed (en niet eens wist dat dit kon) vond ik mijn werk inkleuren een hel. Ik moest heel netjes langs de randjes en dat was echt vreselijk. Gelukkig werk ik nu smarter, not harder. 

Background and shading

Tijd voor de laatste stappen: Background en Shading. Al hoe wel ik vaak de background en het karakter (als het daar al om gaat) tegelijk maak, schenk ik wel extra aandacht aan dit belangrijke punt nadat het karakter af is. "Klopt de omgeving?", "Zijn er extra kleine karakters?", "Hoe valt het licht?" en "Waarom is het karakter daar?", zijn een paar van de vragen die op dat moment door mijn hoofd gaan. Soms gebruik ik niet al te duidelijke achtergronden of is het gewoon een kleur, om het makkelijk te maken.
Dan, als aller laatste (naast de final edit), shading. Als een animatie echt af is, moet er nog die extra gloed overheen, soms in de vorm van schaduwen, soms daadwerkelijk een gloed en altijd dat spranktje leven in glimmende objecten en ogen van karakters. Dit is iets waar ik altijd heel blij van wordt. Als ik weet dat mijn harde werk bijna over is, kan ik relaxen en met trots terug kijken op wat ik voor elkaar heb gekregen, want animeren is voor mij nog altijd next level art maken.

Video's

Improvement

Een aantal jaar terug wilde ik ook al animeren, zelfs toen ik niet eens wist dat daar studies voor waren, laat staan dat ik daar op een dag naar toe zou willen gaan. Ik was er nog niet zo ontzettend druk mee, dus maakte maar zelden iets af. Ik ben wel blij dat ik deze video's heb kunnen vinden van vroeger, want in deze video kan je goed zien wat ik tot nu toe al heb geleerd (deze video is gemaakt in augustus, dus sommige nieuwere ideeën zitten er niet in verwerkt).


Pokémon battle - Lucario vs Cinderace (march '22)
Programs: Sketchbook on tablet, Sony Vegas pro 17 (for edit)
Time: 32 hour in 1 week

Breaking My Bones - Wolves of Fruadan (september '22)
Programs: Paint Tool SAI, Sony Vegas pro 18
Time: 24 hours in 2 weeks

Complete animaties

Het is voor mij vaak lastig om motivatie te houden om animaties volledig af te maken, omdat ik snel ben afgeleid om nieuwe projecten te beginnen. De eerste keer dat dit mij wel lukte was maart 2022, toen ik in 1 week tijd een animatie moest maken voor het van CKV. Ik weet niet meer precies wat de opdracht was, maar we mochten in ieder geval zelf kiezen wat we er van zouden maken. Zo kwamen een vriend van mij en ik op het idee een animatie te maken van 2 vechtende Pokémon.
   Ondertussen heb ik al weer een hele hoop nieuwe dingen geleerd, waaronder de soorten bewegingen die je kan animeren. Bijna niks gaat in het echte leven in één rechte lijn, dus in animatie ook niet. Er is een begin, een snel midden en een eind. Daarnaast werk ik tegenwoordig niet meer op de tablet, maar op mijn PC. De kwaliteit is beter, het programma sluit niet zo maar af en het is een fijnere manier van werken, omdat ik nu niet meer alle aparte frames naar mezelf hoef te mailen, om het op mijn PC in elkaar te zetten,


Kleine projectjes

Soms is het gewoon fijn een kleine tekening een beetje tot leven te wekken met animatie. Dit kan door GIFs, maar hoeft niet per sé. Ik vind het zelf heel leuk om deze kleine video's op replay te hebben staan op mijn tweede monitor als ik werk aan wat anders, zodat ik weet "Ah, niet alles hoeft groots en perfect, klein beginnen mag ook".


39 frames, 12 fps

58 frames, 15 fps

FlipaClip

Soms vind ik het fijn om ideeën die ik heb uit te werken in FlipaClip, een app op mijn tablet, om een snelle weergave te kunnen zien van wat ik in mijn hoofd had. Deze video's zijn eigenlijk dus schetsen, omdat ik maar wat uit probeer. Deze werk ik dan ook meestal niet verder uit, maar ik vind het wel leuk om op deze manier te leren wat wel en niet werkt.

101 frames, 20 fps

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin